המציאות בה אנו חיים, דינמית ומחייבת התמודדות עם שינויים מהירים ומתמידים בכל תחומי החיים. בתקופתנו קיימת זרימה אין-סופית של מידע ונגישות פתוחה למקורות מידע. ידע הוא כוח, היא עוצמה. קיים פער בין הידע האישי לידע הקולקטיבי. כל מפעל, וכך מוסד חינוכי, ניצב היום בפני בעיית הרלבנטיות, עליו להעריך מחדש כל הזמן את יכולתו להשפיע מבחינה חינוכית, ערכית, חברתית ואקדמית.
הידע ומקורות המידע זמינים, בעלי אופי משתנה, רב-משמעותיים, תלויים פעמים בהקשר ונתונים לפרשנויות.
כמות הידע גדולה ומורכבת. לעתים עמומה, חסרת שלמות, מתגלים גילויים חדשים כל הזמן, מתחוללים שינויים בתפיסות מקובלות בתחומי הידע, בחקירת הידע, בהבנת הידע, בתהליכי למידה שונים ובהבניה של ידע.
תהליך הלמידה כיום - בהבניית ידע, מורכב , מסובך ובחלקו סמוי. הפרט שותף, פעיל ודינמי בבניית עולם הידע שלו בדרך ייחודית ומשמעותית לגביו. התהליך כיום חשוב מאוד כדי להצליח. התהליך תלוי במשאביו האישיים של הפרט, וכן בסביבה המספקת לו גירויים ללמידה.
במהלך כל הזמן מתרחשים תהליכי למידה, בכל מקום, בכל עת ולאורך כל חיי האדם. אך לפני שנים מעטות היה אדם עוסק בעבודתו בדרך זהה במשך שנים רבות. היום רק אלה שישכילו לבניית עצמם לתהליכי שינוי מתמידים ישרדו.
הידע שהאדם בונה לעצמו על העולם ועל עצמו פושט ולובש צורה ללא הרף, משתנה ומתחדש כל הזמן, צומח מבחינה כמותית ואיכותית. הידע הנבנה מאורגן בסכמות, למרות שתהליכי השינוי דינמיים.
בעידן זה הידע אינו קונבנציונלי, אינו בנוי על דיסציפלינה קבועה ואחידה. מתחוללים כל הזמן תהליכי שינוי מאולצים.
תהליכי השינוי חייבים לאפשר מתן אוטונומיה מוסדית לפיתוח רעיונות, ניתן להיעזר במומחים פנימיים וחיצוניים בעלי כישורים מיוחדים. חובה עלינו לעודד מוסדות חינוך לעסוק בתכנון מתמיד. לעתים קרובות התכנון חוצה גבולות דיסציפלינריים. תחומי הידע משתנים, התכנים משתני, ההקשרים, הרלבנטיות, המידע הזורם ותהליכי הלמידה של כל פרט בסביבתו האוריינית. הבסיס העל-תחומי עוסק בנושאים אינטלקטואליים, תרבותיים וחברתיים. הלומד פעיל יותר, שותף וחושב בצוותא. קיים דיאלוג הנבנה בין הלומד לסביבתו, וקיימת דינמיות בתהליך.
התלמידים כיום מעורבים יותר בקביעת התהליך. מכאן יש חשיבות גדולה מאוד למתן אוטונומיה - המתחדשת כל הזמן. צריך להכין את אנשי החינוך והתלמידים להתמודד עם מורכבות, עמימות, מצבי חוסר איזון, פתיחות, העזה, גמישות, תהליכים התפתחותיים, תהליכי למידה, תהליכי חשיבה, רלפקציה. תהליכי השינוי בחינוך הינם תהליכים ממושכים, מורכבים, רב-ממדיים, לא שגרתיים. לעתים הם תלויים במקום ובתנאים שבו מתרחש השינוי. הנפשות הפועלות קובעות את הקצב, הדינמיקה, הפיתוח ועומקו, ביישום, בשיתוף פעולה עם כל הצוות והקהילה. שילוב הסביבה, החברה, הוא חשוב מאוד בתהליכי שינוי. אם לא נשכיל לטפח עוצמה של שיתופיות, כולם, כולל התלמידים, לא נצליח להתגבר על תהליכי השינוי המתמידים ללא הרף.
תהליכי שינוי איכותיים נובעים פעמים רבות ממצב של אי נחת. על כן רצוי שהמנהיג יעורר מדי פעם חשיבה קולקטיבית של כל הצוות, כדי לבדוק התקדמות ושיפור. ככל שנמצא רעיון להוסיף על הקיים, הרי שהמצב הנוכחי היה אולי טוב או מצוין, אך גם הוא יכול להתקדם, להשתנות. יצירת מצבים של אי נחת מתוך עוצמה המעוגנת בזקיפות קומה ומתוך מוטיבציה למצוא הפתרון ההולם למצב החדש. ככל שנרגיל עצמנו להיות יותר יצירתיים, כן נבחין בתחושות אי נחת תכופים ומבוקרים. אי הנחת צריך לחולל בגוף האדם שחרור אנרגיות כדי למצוא את הפתרון ההולם והטוב ביותר למצב הקיים. יצירת תהליכי השינוי להתגברות על הבעיות כדי להמריא חייבים להיות מבוקרים, אמיתיים, מלווים בחזון הכללי, מסודרים במסגרת תהליך מאורגן, ותמיד ליצור מערך הערכה ובקרה.
להלן כמה כללים מאתגרים בתהליכי שינוי:
1. שתף את כל העובדים בתהליכי השינוי. החשיבה המשותפת יוצרת מעורבות ומפעילה האינטלקט של כל יחיד בקבוצה.
2. בדוק היטב עם כל הצוות היש סיבה טובה לתהליך השינוי.
3. דאג שתהליך השינוי ינהיג מנהיג אמיתי המסוגל להוביל להצלחה ולהתגבר על תקלות.
4. מוביל תהליך שינוי חייב להיות מעורה בחברה, בעל רצון עז לקדם, ליצור ולהצליח, אדם המעודד מוטיבציה, ובעל אופי נוח לבריות.
5. חשוב ליצור צוות הנהלה - צוות היגוי הבנוי מכל סוגי המקצועות והסקטורים, כדי שהייצוג יוסיף עוצמה ייחודית.
6. הצוות כולו צריך להבין את התהליך ואת חשיבותו. בכך, הם יתאמצו יותר ויפיקו מלוא העוצמה הטמונה בכל אחד מהם.
7. רצוי לעגן את התהליך בססמאות חדשות, עלונים, חוברות, חומר המחשה, סמלים ושימוש במילות מפתח.
8. הכן מערכת בקרה לכל שלבי התהליך.
9. הטעויות שבדרך חייבות להוביל ולגרום לדרבון.
10. טפח באנשיך תכונות אופי של אופטימיות, שמחה, הומור, דיאלוג, תרבות של הקשבה, שאילת שאלות, ערבות הדדית.
בתקופה זו, תהליכי השינוי המתמידים הם צורך קיומי כדי לשרוד, לצוף, להרים ראש ולצעוד בראש המערכת. כל עוד החשיבה, היוזמה, ההתבוננות המעמיקה, מציאת הכלים המתאימים נתונים בידי האדם, הרי שהבסיס, התשתית האנושית היא הקרקע הבשלה ביותר להצלחה.
לכן, מנהיג המבין זאת פועל כל הזמן על פיתוח עקבי מסודר ואיתן של האנשים. ככל שנשכיל להבין שהעצמת העובדים היא המתכון החשוב ביותר בתהליכי שינוי, כן נזכה לראות ברכה בעמלנו.
הידע ומקורות המידע זמינים, בעלי אופי משתנה, רב-משמעותיים, תלויים פעמים בהקשר ונתונים לפרשנויות.
כמות הידע גדולה ומורכבת. לעתים עמומה, חסרת שלמות, מתגלים גילויים חדשים כל הזמן, מתחוללים שינויים בתפיסות מקובלות בתחומי הידע, בחקירת הידע, בהבנת הידע, בתהליכי למידה שונים ובהבניה של ידע.
תהליך הלמידה כיום - בהבניית ידע, מורכב , מסובך ובחלקו סמוי. הפרט שותף, פעיל ודינמי בבניית עולם הידע שלו בדרך ייחודית ומשמעותית לגביו. התהליך כיום חשוב מאוד כדי להצליח. התהליך תלוי במשאביו האישיים של הפרט, וכן בסביבה המספקת לו גירויים ללמידה.
במהלך כל הזמן מתרחשים תהליכי למידה, בכל מקום, בכל עת ולאורך כל חיי האדם. אך לפני שנים מעטות היה אדם עוסק בעבודתו בדרך זהה במשך שנים רבות. היום רק אלה שישכילו לבניית עצמם לתהליכי שינוי מתמידים ישרדו.
הידע שהאדם בונה לעצמו על העולם ועל עצמו פושט ולובש צורה ללא הרף, משתנה ומתחדש כל הזמן, צומח מבחינה כמותית ואיכותית. הידע הנבנה מאורגן בסכמות, למרות שתהליכי השינוי דינמיים.
בעידן זה הידע אינו קונבנציונלי, אינו בנוי על דיסציפלינה קבועה ואחידה. מתחוללים כל הזמן תהליכי שינוי מאולצים.
תהליכי השינוי חייבים לאפשר מתן אוטונומיה מוסדית לפיתוח רעיונות, ניתן להיעזר במומחים פנימיים וחיצוניים בעלי כישורים מיוחדים. חובה עלינו לעודד מוסדות חינוך לעסוק בתכנון מתמיד. לעתים קרובות התכנון חוצה גבולות דיסציפלינריים. תחומי הידע משתנים, התכנים משתני, ההקשרים, הרלבנטיות, המידע הזורם ותהליכי הלמידה של כל פרט בסביבתו האוריינית. הבסיס העל-תחומי עוסק בנושאים אינטלקטואליים, תרבותיים וחברתיים. הלומד פעיל יותר, שותף וחושב בצוותא. קיים דיאלוג הנבנה בין הלומד לסביבתו, וקיימת דינמיות בתהליך.
התלמידים כיום מעורבים יותר בקביעת התהליך. מכאן יש חשיבות גדולה מאוד למתן אוטונומיה - המתחדשת כל הזמן. צריך להכין את אנשי החינוך והתלמידים להתמודד עם מורכבות, עמימות, מצבי חוסר איזון, פתיחות, העזה, גמישות, תהליכים התפתחותיים, תהליכי למידה, תהליכי חשיבה, רלפקציה. תהליכי השינוי בחינוך הינם תהליכים ממושכים, מורכבים, רב-ממדיים, לא שגרתיים. לעתים הם תלויים במקום ובתנאים שבו מתרחש השינוי. הנפשות הפועלות קובעות את הקצב, הדינמיקה, הפיתוח ועומקו, ביישום, בשיתוף פעולה עם כל הצוות והקהילה. שילוב הסביבה, החברה, הוא חשוב מאוד בתהליכי שינוי. אם לא נשכיל לטפח עוצמה של שיתופיות, כולם, כולל התלמידים, לא נצליח להתגבר על תהליכי השינוי המתמידים ללא הרף.
תהליכי שינוי איכותיים נובעים פעמים רבות ממצב של אי נחת. על כן רצוי שהמנהיג יעורר מדי פעם חשיבה קולקטיבית של כל הצוות, כדי לבדוק התקדמות ושיפור. ככל שנמצא רעיון להוסיף על הקיים, הרי שהמצב הנוכחי היה אולי טוב או מצוין, אך גם הוא יכול להתקדם, להשתנות. יצירת מצבים של אי נחת מתוך עוצמה המעוגנת בזקיפות קומה ומתוך מוטיבציה למצוא הפתרון ההולם למצב החדש. ככל שנרגיל עצמנו להיות יותר יצירתיים, כן נבחין בתחושות אי נחת תכופים ומבוקרים. אי הנחת צריך לחולל בגוף האדם שחרור אנרגיות כדי למצוא את הפתרון ההולם והטוב ביותר למצב הקיים. יצירת תהליכי השינוי להתגברות על הבעיות כדי להמריא חייבים להיות מבוקרים, אמיתיים, מלווים בחזון הכללי, מסודרים במסגרת תהליך מאורגן, ותמיד ליצור מערך הערכה ובקרה.
להלן כמה כללים מאתגרים בתהליכי שינוי:
1. שתף את כל העובדים בתהליכי השינוי. החשיבה המשותפת יוצרת מעורבות ומפעילה האינטלקט של כל יחיד בקבוצה.
2. בדוק היטב עם כל הצוות היש סיבה טובה לתהליך השינוי.
3. דאג שתהליך השינוי ינהיג מנהיג אמיתי המסוגל להוביל להצלחה ולהתגבר על תקלות.
4. מוביל תהליך שינוי חייב להיות מעורה בחברה, בעל רצון עז לקדם, ליצור ולהצליח, אדם המעודד מוטיבציה, ובעל אופי נוח לבריות.
5. חשוב ליצור צוות הנהלה - צוות היגוי הבנוי מכל סוגי המקצועות והסקטורים, כדי שהייצוג יוסיף עוצמה ייחודית.
6. הצוות כולו צריך להבין את התהליך ואת חשיבותו. בכך, הם יתאמצו יותר ויפיקו מלוא העוצמה הטמונה בכל אחד מהם.
7. רצוי לעגן את התהליך בססמאות חדשות, עלונים, חוברות, חומר המחשה, סמלים ושימוש במילות מפתח.
8. הכן מערכת בקרה לכל שלבי התהליך.
9. הטעויות שבדרך חייבות להוביל ולגרום לדרבון.
10. טפח באנשיך תכונות אופי של אופטימיות, שמחה, הומור, דיאלוג, תרבות של הקשבה, שאילת שאלות, ערבות הדדית.
בתקופה זו, תהליכי השינוי המתמידים הם צורך קיומי כדי לשרוד, לצוף, להרים ראש ולצעוד בראש המערכת. כל עוד החשיבה, היוזמה, ההתבוננות המעמיקה, מציאת הכלים המתאימים נתונים בידי האדם, הרי שהבסיס, התשתית האנושית היא הקרקע הבשלה ביותר להצלחה.
לכן, מנהיג המבין זאת פועל כל הזמן על פיתוח עקבי מסודר ואיתן של האנשים. ככל שנשכיל להבין שהעצמת העובדים היא המתכון החשוב ביותר בתהליכי שינוי, כן נזכה לראות ברכה בעמלנו.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.